08 augusti 2012

Logistikpark i Kjula

I lördagens Eskilstuna kuriren stod det en braskande rubrik:
Logistikparken kan tvinga bort Kjulabor

Arbetet med Eskilstuna logistikpark har tuffat på ett tag och den planeras vara i gång 2020 och sysselsätta runt 1000 personer. Vägen dit innehåller undersökningar, markköp av kommunen och nya detaljplaner. Enligt artikeln i Eskilstuna kuriren så var den förra detaljplanen ute för beskådan och möjlighet att komma med synpunkter en period av 2011. Den är nya reviderad efter de synpunkter som då kom in och kommer att finnas tillgänglig för allmänheten mellan september och november. För att hitta den ska du ta dig till kommunens lokaler på Alva Myrdals gata (Robin Folkö, Eskilstuna kuriren, 4/8-2012, s.3).

Och ja i den nya översiktsplanen nämns att vissa fastigheter inte kommer att vara lämpliga för boende. Detta måste då lösas. När jag satte mig vid datorn för att hitta kommunens handlingar gällande logistikparken var det med tanken att hitta exakt var området ska bli. Sen fastnade jag i intressanta detaljer som att det finns 100-årig bondskog med nyckelbiotoper i vardande, att det finns ett par bevarade 1800-tals torp i markerna på andra sidan motorvägen och att det anses viktigt att se till att det rörliga friluftslivet får tillgång till naturen.

Jag tycker inte att jag fått helt kläm på området som ska bli logistikpark.... Så det får jag kanske vänta med tills man kan besöka utställningen av nya översiktsplanerna.

Berörs du av logistikparken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar