07 augusti 2012

Vad Kjula betyder och var det ligger

Kjulas södra infart
På bilden ser man vyn när man kommer in i samhället söderifrån. Det är vägen antingen du åkt av från motorvägen eller kommer från grannsamhället Ärla. Det är salixodling ute på odlingsmarken.

Kjula är ju rätt udda som namn och jag är inte från den här delen av Södermanland där Kjula ligger så jag vet inte vad det betyder. Jag knatade in på biblioteket och läste i lite olika böcker och hittade namnbeskrivning. Mer om det lite längre ner.

Kjula är en tätort som ligger 1 mil öster om Eskilstuna längs Strängnäsvägen, länsväg D 900, gamla E20, mot Strängnäs. Kjula eller som det heter på Eniro och hos SCB - Kjulaås tillhör Eskilstuna kommun och ligger i nordvästra Södermanland. År 2010 bodde det 837 personer i Kjula. Jag vet inte hur och var gränserna går men ytan ska vara runt 100 hektar och tyvärr det säger mig ingenting.

Namnet var det. År 1314 skrevs namnet Kyulum. I fornsvenskan fanns ett ord kjul som motsvarar isländskans ord kjóll. Det betyder skepp men kan tolkas som formbeskrivande och syfta på något välvt. Här är det åsen som går genom samhället - Kjulaåsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar