29 april 2013

Skriv snyggt

Jag fick syn på en röd och nätt skrivmaskin på loppisen vid Himmelsända i söndags. Min plånbok var mager men säljaren och jag kom överens. Nu har jag en snygg liten skrivmaskin som jag kan knattra på när andan faller på. Om jag vill spara el eller skriva ett verkligt personligt utformat brev. Maskinen har rationaliserat bort utropstecknet. Om det inte är dolt någonstans... Det går ju att bygga ett utropstecken med en punkt och ett enkelt citationstecken.


Har du skrivmaskinen kvar? Har du skrivit på skrivmaskin? Eller har du aldrig skrivit på skrivmaskin? Jag lärde mig att sätta ihop ord på skrivmaskinen så den studie som nämndes i tidningarna härom veckan har ju rätt. Barn som skriver på dator lär sig skriva snabbare (eller vad det nu var det kom fram till) och anledningen presenterades som att när barnen slipper lägga energi på att forma bokstäverna kan de skapa texter. Typ så minns jag det. Och det var väl det jag höll på med vid mammas stora skrivmaskin. Skapade texter. Oftast obegripliga för jag roade mig med att skriva av boktitlar i bokhyllan.

Det jag saknar är att kunna skriva med fingersättning. Att snabbt och effektivt knappra på utan att behöva stirra på tangenterna och utan att harva på med pekfingervalsen (eller jag använder några fler fingrar men det räknas ändå inte som fingersättning.)

Kan man gå på kurs i fingersättning?

2 kommentarer:

  1. Hej. Det finns program på internet för att kunna lära sig att skriva snabbare och lättare. Googla på tangentbordsträning! Det finns många bra appar och program. Jag har själv lärt mig att skriva riktigt fort tack vare dessa program. Helt gratis. Men det kräver tålamod och fokus. Samt att inte titta på tangenterna, utan skärmen hela tiden. Med tiden blir både skrivandet och knappandet mycket lättare och roligare. Sen kan man lära sig att även knappa siffror och annat skoj. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Men förresten nu menar jag ju på tangentbordet. Vet inte hur det är att skriva på en skrivmaskin. Antar att principen är likadan bara med hårdare knappar vilket gör att man måste trycka hårdare.

    SvaraRadera