10 maj 2013

Bland asfaltsläggare och ekspik - del 2

Från det första förrådet styr vi sedan stegen mot nästa. Där finns bland annat en lastbil, Volvo Titan, från 1965 med varningsskylt som infördes 1954 och saftblandade som infördes i mitten på 1960-talet. Var man än tittar finns det intressanta saker. Snygg armatur för utomhusbelysning och gamla bensinpumpar. Väghållningsredskap som ska dras av hästar, fordon från tiden innan det blev ett statligt vägverk 1944 och numrerade redskapsbodar.....

En maskin jag glömde fråga vad det var

Lastbilen med den tidiga ordningens varningsskylt. Triangeln på takets sida innehåller belysning. Saftblandaren infördes i mitten på 60-talet.

Vägverksgul lastbil med någon högljudd motor på.
Den sista bilden i detta inlägg har jag ingen aning om vad det är för sak för jag hade fastnat i ett annat förråd. Men jag hörde när den drog igång med ett lätt öronbedövande ljud och avgasdiset som ringlade sig in våra näsor gick inte heller av för hackor. Kvällens yngsta deltagare fick rena skräcken och var tvungen att ta en paus. Det är inte lätt när man nyss fyllt 2 år. Det bästa med den åldern är att man snabbt repar sig. Så fort motorljudet klingat av kom barnet spatserande med nyfiken blick.

De numrerade redskapsbodarna får sin förklaring. Varje gubbe som arbetade hade sina egna redskap och en egen bod där redskapen låstes in vid arbetsdagens slut. Ordning och reda. Det var säkert skönt att ha den korp vars handtag man nött in och veta att min spade var hel igår kväll så då är den det i morgon bitti också.

*
Fortsättning följer...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar