12 maj 2013

Bland asfaltsläggare och ekspik - del 4

Vi går in i ett hus där det finns små saker som fotogenlyktor med färgat glas och diverse handredskap. Det är här jag får syn på ekspik! Rejäla spikar men jämfört med furuspiken är ekspiken spetsigare. Vi passerar ett rejält kassaskåp som får mig att tänka på Kalle Ankas värld. Ja inte Joakim von Ankas enorma kassavalv utan sådana stora kassaskåp som står i ett rum lika gärna som en bokhylla på ett kontor. Inne i ytterligare ett rum finns olika spadar och några milstenar. Och ett riktigt ruggigt redskap. Akta fingrarna!


Ett rejält blad som användes för att hugga av tågvirke, rep som användes till färjor bland annat.
Jag avslutar denna följetong med en bild med en inbyggt rolighet. Saken är den att det hänger en skyddsmask utanför toaletten...
Skyddsmask utanför toaletten...
Så nu har du fått följa min upplevelse och mina intryck av samlingarna vid Vägmuseum i Kjula. Blir du nyfiken? Kontakta personalen och boka in ett studiebesök. Klicka in på Trafikverkets sida där kontaktinformation till Göran och Kjell finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar