16 januari 2013

Kattuggla i Kjula

På eftermiddagen efter solnedgången den 6 januari hörde jag kattugglan ropa. Det är speciellt ljud som ger en viss stämning till dygnets mörka timmar. Jag har ingen aning om det finns någon kattuggla inne i Eskilstuna men här i Kjula finns minst två. Jag hörde hanens rop från två olika avstånd.

Vill du också veta hur en kattuggla låter? Då kan du lyssna på klippet som finns på sidan P2-fågeln. Sedan kan även du ge dig ut på spaning, eller vad man kallar det när det är ljud man letar efter. Kattugglan trivs i stora gamla träd som gärna får ha en hålighet. Det kan vara i en gammal allé eller en skog. Vissa källor (wikipedia-artikeln) menar lövskog men jag har suttit i barrskog och lyssnat efter kattuggla så jag vet inte om det är så noga. Från nu och till och med mars funkar fint. Ta med dig varm choklad och grillkorv om ni vill göra det till en mysig upplevelse.

3 kommentarer:

  1. Jag har också hört kattugglan:-) I fredagskväll i början av Björsundsvägen ungefär:-)
    Hälsn Åsa

    SvaraRadera
  2. Åh vad stämningsfullt! Visst är det en del gamla träd längs den vägen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det säkert, har inte riktigt koll på det;-) haha!!

      Radera