17 juni 2013

Utflykt till en plantskola

I lördags gav jag mig ut på utflykt till plantskolor och handelsträdgårdar. På södra sidan av motorvägen har jag sett en vit hänvisningskylt till en plantskola men den har varit anonym och jag inbillade mig att det bara var granplantor eller liknande. Alltså i ett drygt år. Men så i och med att denna säsong drog igång kom det även upp en hemmasnickrad skylt där det stod Odlarglädjen och öppettider. Så i lördags åkte jag in där. In i skogen! Förbi höga träd och hyggen. Upp i en backe och så....när jag kom över krönet såg jag en förvirrande syn!

Ljussignaler, bom och stoppskylt! Jag begrep inte var jag var. Så förvirrad kände jag mig som om jag ramlat ner i ett annat universum. Men när jag kom närmare så såg jag ju att det var självaste flygplatsen som vägen gick över.

Jag fortsatte rakt fram och det kändes urlångt in i skogen. Det var så att jag började fundera på om jag skulle hamna i Härad. (Jag kollade på kartan efteråt och det vara bara i Barva-trakten jag hamnade.) Jag köpte en silkesnäva. Den hade ljust rosa blommor med spräcklor.

När jag åkte tillbaka tog jag kort på stället där vägen korsar själva flygfältet. Det blev en rätt spännande effekt på skyltarna och den ljusa strimman på himlen är en spegling av bilens instrumentbräda.

Korsningen från öster. Det syns bättre från detta håll.

Skyltarna står bakom bommen och ljussignalen
Så kan det vara när man gör utflykt i Kjula. Det ni!

2 kommentarer:

  1. Tänk att kanske behöva stanna inför ett landande flygplan??!!! Det gör man inte var dag :-)

    Den plantskolan känner jag inte till. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det vore också en ovanlig upplevelse. Kul att kunna tipsa om något.

      Radera