18 september 2013

Strålande och sprudlande på Kjuladagen

I lördags gick den numera traditionsenliga Kjuladagen av stapeln vid Mötesplats Kjula Tallgläntan. Jag och syster skulle prova att loppa bort saker. Dessutom ville jag hinna  med att lyssna på informationen om den arkeologiska utgrävningen och gå tipspromenad.

Vimmel vid loppisborden
Från vårt loppisbord
Möjlighet att köpa nya tekoppar


På grund av logistiska anledningar anlände vi till platsen 10.55 så jag jag missade ännu en gång informationen om den arkeologiska utgrävningen. Det var jag lite putt över. Tyckte ändå att jag gick snabbt genom byggnaden för att hinna höra något av det men jag missade det ändå. Mycket folk och stressen av att vara sen var väl ingen lyckad kombo. Jag får helt enkelt hoppas på något annat tillfälle för att snappa upp berättandet om forntiden i Kjula.


Det fanns gott om kaffebröd, korv och dryck samt hantverk av olika slag och utomhus fanns det nog ett tjog loppisbord. Solen gassade och gav full sommarvärme. I mitten av september! Jag hade tagit på mig stickad tunika eftersom jag tyckte det såg kallt ut men ack vad jag bedrog mig då...

Det kom en violinist som gick runt och spelade på sin fela. Det blev både klassiska melodier och en bit ur Alexander Rybacks schlagervinnarlåt. Clownen spred glädje och såpbubblor. Syster och jag gick tipspromenad och då upptäckte jag en bubblande och svalkande fontän på baksidan av Tallgläntan.

En oas i sommarvärmen

Det enda som saknades var möjligheten att köpa en smörgås. Tänk att sätta tänderna i en mjuk ostfralla med krispig gurka på.

Som grädden på moset fick vi på kvällen veta att vi vunnit i tipspromenaden! Jag är kanske barnsligt förtjust i tipspromenader men jag gillar att få en promenad utan att jag hinner tänka på det. Mina tankar och samtalet under vägen blir ju att klura på tipsfrågorna.

Tack för Kjuladagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar