31 juli 2013

Krusbärsylt med kryddton

Här i Kjula har vi tillgång till en buske med röda krusbär. Jag gillar krusbär och de röda är inte sura för fem öre. Jag måste ha bitit i endast omogna gröna när jag var liten....

Grundrecept för torra bär dit krusbär räknas.

2 liter bär
1-3 dl vatten
4-7 dl socker (den mindre mängden för lingon och tranbär)

3 kryddnejlikor och en bit kanelstång

1 krm natriumbensoat

Rensa och skölj bären. Lägg dem med vattnet och kryddorna i en kastrull och koka i ca 15 minuter. Tillsätt sockret och koka ytterligare 10 minuter. Skumma noga. Tillsätt eventuellt konserveringsmedlet som du rört ut i lite hett vatten. Fyll ända upp i rena och varma burkar. Förslut genast.

Jag smakade bara på ett platt bär för allt fick plats i burkar och vi har andra godsaker på gång redan. Men det platta bären smakade gott med en kryddig ton.

Ett annat tips från samma receptbok är att ta i fläderblommor eller lite koncentrerad flädersaft. Det kanske jag provar nästa år om vi får tag på fläderblomsklasar som är större än ägg.


Receptet är från boken Svenska bärboken av Inger Ingmansson och Pelle Holmberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar