22 augusti 2013

Geocaching i Eskilstuna-trakten

Har du hört talas om geocaching? Det är en skattjakt med hjälp av gps-koordinater. Skatten är att man upptäcker en ny plats och att man ska leta rätt på en gömma där det finns en loggbok man ska signera. Nu i augusti är det en grej att varje dag man hittar en gömma och sedan registrerar sin logg på webbsidan geocaching.com så får man virtuell souvenir. Jag hakade på och lär känna Eskilstuna med omnejd lite mer bit för bit.

Jag har hittat till en liten sjö på Hugelsta-berget, jag har hittat en ny väg Slagsta till Hammarby, jag har besökt Sörfjärdens naturreservat och sett Varggården på Kjulamon.

Snygg informationsskylt vid varggården
Vid varggården fanns en snygg informationsskylt och jag lärde mig något nytt. Vallarna och groparna var väldigt fascinerande. Jag klev ner i en grop och den är djupare än vad jag är lång så den kanske är runt 2 meter djup.

Hittar man en gömma så hör det till god ton att man lägger tillbaka den precis där man hittade den. Det är en stor hobby i Sverige och i världen. Och det finns väl ingen som vill att ens hobby förstörs.

Cachar du?

3 kommentarer:

  1. Det finns minst två i Näshulta kyrka på väl gömda platser!

    SvaraRadera
  2. Inte inuti väl? Svenska kyrkan har ju sagt att cachar inte får gömmas innanför eller i deras murar. Ska kolla in de gömmorna. Gillar kyrkor för historian.

    SvaraRadera
  3. Nej inte innanför, strax utanför och vid kommunalhuset...i flaggstången!

    SvaraRadera