20 augusti 2013

Strövtåg i Kjula

Idag tog jag en cykeltur bort till Sofiebergsåsen och vägen dit tog jag på stigen som börjar vid parkeringen bredvid kyrkan. Väldigt mysig skog där. På ett ställe låg det ett träd tvärs över stigen så var uppmärksam om du beger dig ut på tur där. Det var riktigt varmt även idag. Så himla skönt! Jag satt på åsen nära en en och njöt i fulla drag. Över mig och åsen gledflög en vråk, ormvråk, som lät så där piiiiiiuuuu.

På vägen tillbaka tog jag den vanliga bilvägen och jag passade på att kliva in där det står en skylt. På skylten som är uppsatt av Kjula-Jäders hembygdsförening står att det finns en skyttevall och markörgrav. Skjutbanan togs ur bruk 1956 då den flyttade till annan plats. (Glömde vad det stod.) Markörgraven hittade jag.

Markörgraven har fått gardin

Markörgraven åt ingångshållet
Jag ser ju att bilderna inte är så himla bra men jag tycker ändå att det syns att det är fullt av skit. Visst, markägaren får väl låta naturen ta över och grenar, löv och mossa är inte något jag kan ha åsikter om även om jag tycker att det är tråkigt. Det värsta är ändå att det ligger rena rama skräpet där. Gummistövel, flaskor, burkar, plast, plåthinkar. Platsen är ändå modern historia och eftersom många passerar på vägen till och från Sofiebergsåsen kanske något borde göras. Men vem vill göra något?

Det finns flera skyltar som denna. De är röda och har smal stolpe. På skylten vid huset med B&B står det lite text. Men de två skyltar som är närmare kyrkan har helt förlorat sin text. Jag gillar att läsa om platser. Jag hoppas att det blir nya skyltar någon gång framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar